Waarom squats zulke goede sport oefeningen zijn en passen in elke workout

Squats als onderdeel van Powerwalk Hoofddorp

@healthybehaviours

Squats zijn versterkende spieroefeningen waarmee je meerdere spiergroepen traint in één beweging. Zowel beenspieren, hamstrings, bilspieren, kuiten en quadriceps maar ook rug- en buikspieren worden aangesproken. Een bijkomend voordeel is dat een goede houding en flexibiliteit kunnen toenemen.

Tijdens het squaten is de belangrijkste regel dat je een juiste houding aanneemt.

  • Plaats je voeten iets breder dan heupbreedte, op niveau van de breedte van je schouders.
  • Zet je voeten parallel of iets naar buiten.
  • Kantel je bekken zodat je een holle rug krijgt.
  • Buig je knieën en ga in een zithouding naar beneden.  (Alsof je op een “vieze” wc bril gaat zitten)
  • Duw je billen naar achter en let erop dat je knieën niet over je tenen komen.
  • Houdt je rug recht en kijk recht vooruit.
  • Strek je armen naar voren uit. Hierdoor heb je meer grip en stabiliteit.
  • Duw vervolgens je lichaam omhoog vanuit je benen en knijp je bilspieren samen. Voer deze beweging uit vanuit je hak en niet je tenen.
  • Wanneer je voor het eerst squat kun je het gevoel ervaren dat je naar achter valt.
  • Bij het uitvoeren van deze oefeningen kun je (zeker in het begin) de squat dan ook  uitvoeren in koppels.

2 antwoorden op “Waarom squats zulke goede sport oefeningen zijn en passen in elke workout”

    1. Super dat je er niet zo van geniet als ik dat doe. Super leuke groep dames om les te mogen geven. Elke week doe ik het met plezier!
      Tot vanavond bij de powerwalk in Hoofddorp!

Geef een reactie